10 september 1944, Plan Market Garden

Wanneer:
10 september 2017 @ 14:00 – 16:00
2017-09-10T14:00:00+02:00
2017-09-10T16:00:00+02:00
Waar:
Moor Park Golf London
Rickmansworth
Hertfordshire WD3 1QN
Verenigd Koninkrijk

10 september 1944, Plan Market Garden
Uiteindelijk werden op 10 september 1944 twee belangrijke besprekingen gehouden, één te Brussel waar Montgomery de toestemming kreeg van Eisenhower om zijn plannen voor deze operatie verder uit te werken, en één in het oude clubhuis van het Moor Park-golfterrein te Londen waar de divisiecommandanten op de hoogte werden gebracht van de eerste, en nog verder uit te werken, plannen. Deze operatie zou als naam meekrijgen: Operatie Market Garden. Dit plan bestond uit twee delen.
‘Market’ was de codenaam voor de Airborne-acties. Voor het succes van zo’n onderneming waren luchtlandingstroepen het aangewezen middel. Die speciale troepen stonden de geallieerden ter beschikking. In Engeland was namelijk de First Allied Airborne Army gecreëerd dat onder commando stond van de Amerikaanse Lieutenant General Lewis Brereton en zijn plaatsvervangend commandant, de Brit Lieutenant General Frederick ‘Boy’ Browning. Drie geallieerde luchtlandingsdivisies zouden volgens plan afspringen in de omgeving van Eindhoven, Nijmegen en Arnhem en vervolgens een weg vrijmaken voor het Britse XXX Corps dat in de buurt van Neerpelt bij de Belgisch-Nederlandse grens stond. Dit XXX Corps zou dan op de eerste dag een verbinding moeten vormen met de luchtlandingstroepen bij Eindhoven, op de tweede dag met de luchtlandingstroepen bij Nijmegen en op de derde dag met de luchtlandingstroepen bij Arnhem.

‘Garden’ was de codenaam voor de grondtroepen. Het Britse XXX Corps onder commando van Lieutenant General Brian Horrocks moest uit het bruggenhoofd over het Maas-Scheldekanaal bij Neerpelt oprukken over de door de luchtlandingstroepen gelegde loper. Ze moesten de route volgen langs de as Eindhoven, Sint Oedenrode, Veghel, Uden, Grave, Nijmegen, Arnhem en daarna doorstoten naar het IJsselmeer om de Duitse troepen in West-Nederland af te snijden. Daarna zou het XXX Corps bruggenhoofden over de IJssel moeten slaan bij Doesburg, Zutphen en Deventer van waaruit men in het Ruhrgebied zou kunnen doordringen. De voorhoede van het XXX Corps zou worden gevormd door een pantserdivisie van de Guards, met daarachter de 43th Wessex en de 50th (Northumbrian) Infantry Division en ten slotte de 8th Armoured Division en de Nederlandse brigade Prinses Irene. Dit legerkorps omvatte meer dan 22.000 voertuigen en meer dan 100.000 man, die allemaal over een smalle weg moesten die daardoor tijdens de operatie de naam Hell’s Highway meekreeg. Belangrijk in dit hele plan was natuurlijk de verovering van de bruggen, maar ook dit alles binnen een vooraf gestelde tijdsperiode. Binnen twee dagen na het van start gaan van deze enorme operatie zouden de Britse luchtlandingstroepen bij de brug in Arnhem bereikt moeten zijn, dus de factor tijd was essentieel in dit plan.