Welkom bij de agenda voor Airborne activiteiten
en herdenkingen.

In deze agenda kunt u op datum /
maand zoeken naar Airborne gerelateerde items.
Voor aanmelden van activiteiten evenementen of andere informatie voor de Airborne agenda:
kunt u gebruik maken van de knop “post your event"
Note: redactie beoordeelt wel of niet tot plaatsing.

Help ons de agenda up to date te houden.

Wij doen ons best om u zo goed mogelijk te informeren, maar we zijn wel een beetje afhankelijk van de input die wij krijgen. Helaas is de trent dat er steeds minder in de kranten staat en wij kunnen onmogelijk 24 uur per dag internet afstruinen om te kijken of er wellicht wat gewijzigd is. Wilt u ons helpen? Ziet u iets waarvan u denkt dat het het vermelden waard is, klikt u dan op de groene button “Post your event" boven in het agenda kader. Hartelijk dank!

Add Your Calendar Feed

If you know of an event feed you think belongs in this calendar, paste its iCalendar (.ics) feed’s URL below. If approved, its events will be added to this calendar.

reCAPTCHA laden...

Get Your Own Calendar

If you already have your own WordPress website, it’s easy to install your own All-in-One Event Calendar from Timely:

  1. Browse to time.ly/get-your-own-calendar.
  2. Download the free All-in-One Event Calendar plugin.
  3. Log into your WordPress dashboard.
  4. Browse to Plugins > Add New > Upload.
  5. Choose the .zip file you just downloaded, and click Install Now.

That’s it! You’ll have your own All-in-One Calendar up and running within minutes.

For help or for more information, please visit Timely Support.

sep
1
vr
Tentoonstelling 11 Lucht Mobiele Brigade @ Oosterbeek
sep 1 – dec 30 hele dag
Tentoonstelling 11 Lucht Mobiele Brigade @ Oosterbeek |  |  |

In de kleine zaal van het Airborne Museum ‘Hartenstein’ een tentoonstelling ter ere van 25 jaar 11 Lucht Mobiele Brigade.

okt
28
za
Pegasus Wandeltocht (diverse afstanden) @ Wekerom
okt 28 @ 09:00

Wandeltocht langs de route die bij operatie Pegasus werd gelopen. Midden in de nacht door de bossen.

nov
17
vr
Battlefieldtour Fliegerhorst Deelen + bunker Diogenes @ Eetcafe Manege Stal Mansour
nov 17 hele dag
Battlefieldtour Fliegerhorst Deelen + bunker Diogenes @ Eetcafe Manege Stal Mansour |  |  |

Dag excursie met thema ”Luchtoorlog 40-45″ olv. ‘badged’ guide vd Int. Guild of Battlefield Guides op /rond het grootste Rijksmonument van NL! : de enorme bunker Diogenes , vm. commandocentrum 3e Jagddivision Luftwaffe 1943-44 en vm. hangars, bommenlijntje, rolbanen, brandstofopslag, brandweer kazerne etc.vm. Fliegerhorst Deelen.

jun
6
wo
6 juni 1944, D-day @ Utah Beach
jun 6 @ 08:00 – 17:00

6 juni 1944, D-day
De geallieerde strijdkrachten die op 6 juni 1944 in Normandië waren geland, waaierden in de zomermaanden van 1944 over Frankrijk uit. Het zag er zelfs even naar uit dat West-Europa binnen enkele weken bevrijd zou zijn van de nazi’s. Begin september 1944 waren Brussel en Antwerpen al door het Britse XXX Corps van Lieutenant General Brian Horrocks bevrijd. Het duurde dan ook niet lang voordat de geallieerde troepen aan de Belgisch-Nederlandse grens stonden. Er waren nu twee opvattingen over het voortzetten van de strijd. De geallieerde opperbevelhebber Dwight Eisenhower wilde Duitsland over een breed front aanvallen. De Brit Field Marshal Bernard Montgomery wilde door Nederland naar het IJsselmeer oprukken en vervolgens naar het oosten Duitsland binnen trekken. Op deze manier zouden de Duitse troepen in West-Nederland geïsoleerd worden en werd om de Siegfriedlinie, een sterke verdedigingslinie, heen getrokken. Zo zou de oorlog hoogstwaarschijnlijk vóór Kerstmis 1944 beëindigd zijn.

aug
6
ma
6 augustus 1944, Prinses Irene Brigade @ Graye-sur-Mer
aug 6 @ 08:00 – 17:00

6 augustus 1944, Prinses Irene Brigade
De ontscheping van de Prinses Irene Brigade in Normandië had op verschillende plaatsen en tijdstippen plaats. De compagnie aanvullingstroepen had op 6 augustus 1944 de eer om samen met de kwartiermakers als eerste onderdeel te landen bij Graye-sur-Mer.

sep
3
ma
3 september 1944, Radio Oranje @ Nederland
sep 3 @ 20:00 – 22:00

‘Gij weet dat de bevrijding voor de deur staat’, klinkt het zondagavond 3 september 1944 uit de luidsprekers van Radio Oranje. Geallieerde troepen zijn zojuist Brussel binnengetrokken en in Londen volgen medewerkers van het Nederlandse Bureau Inlichtingen de ontwikkelingen op de voet. Medewerkers van Radio Oranje H. J. van de Broek en L. de Jong besluiten dat de avonduitzending van Radio Oranje moet worden aangepast. Koningin Wilhelmina heeft gezien de snelle opmars van de geallieerden besloten dat Prins Bernhard bevelhebber der Nederlandse Strijdkrachten wordt onder het Opperbevel van generaal Eisenhouwer. Zowel Prins Bernhard als generaal Eisenhouwer verzoeken de Nederlanders via de radio terughoudend en voorzichtig te zijn. Maar de bevrijding lijkt aanstaande.

NPO Geschiedenis

sep
4
di
4 september 1944, grens overschreden
sep 4 @ 20:00 – 21:00

4 september 1944, grens overschreden
Op maandag 4 september wordt Antwerpen bevrijd en het Duitse leger zou zich in staat van ontbinding bevinden. Radio Oranje meldt om kwart over acht ’s avonds: ‘…wij delen de vreugde van onze Belgische landgenoten. De bevrijding van België is een belofte van de spoedige bevrijding van Nederland.’ Later op de avond kruipt minister president P.S. Gerbrandy achter de microfoon van Radio Oranje. Als hij voorafgaand aan de uitzending de ontwerptekst onder ogen krijgt, verandert hij de eerste zin. Het woord “naderen” verandert hij in “overschreden hebben”. H.J. van den Broek is verbaasd maar Gerbrandy toont geen spoor van twijfel: ‘We hebben inlichtingen van onze eigen mensen. Voor alle zekerheid hebben we ze vergeleken met die van de Engelsen en ze kloppen precies.’ Gerbrandy spreekt het Nederlandse volk toe: ‘Nu de geallieerde legers in hun onweerstaanbare opmars de Nederlandse grens overschreden hebben, wil ik u, uit naam van ons allen, hartelijk welkom toeroepen op onze vaderlandse bodem.’ BBC Home Service neemt het bericht over en zendt ’s avonds laat het volgende bericht uit: ‘This is BBC Home service. Another good news, the allies have just crossed the Dutch frontier…’.
In eerste instantie is niet duidelijk waar de geallieerden de grens overschreden hebben, maar Gerbrandy maakt in de radiotoespraak van kwart voor twaalf ’s avonds duidelijk dat Breda bevrijd is. In Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Assen Groningen en uiteraard Breda is de vreugde enorm.

NPO Geschiedenis

sep
5
wo
5 september 1944, Dolle Dinsdag
sep 5 @ 15:00 – 16:00

5 september 1944, Dolle Dinsdag
Het is bijna zeventig jaar geleden dat op Dolle Dinsdag, 5 september 1944, Duitsers en collaborateurs massaal wegvluchtten uit Nederland. Door een (later foutief gebleken) bericht van Radio Oranje ontstond er een bevrijdingsroes in Nederland, met als gevolg paniek bij Duitsers en collaborateurs.
Op dinsdagmiddag 5 september meldt Radio Oranje: ‘Volgens officiële berichten hebben Britse troepen Breda bereikt. Volgens niet officiële berichten zijn ze inderdaad reeds veel verder in Nederland doorgedrongen.’

NPO Geschiedenis

sep
10
ma
10 september 1944, Plan Market Garden @ Moor Park Golf London
sep 10 @ 14:00 – 16:00

10 september 1944, Plan Market Garden
Uiteindelijk werden op 10 september 1944 twee belangrijke besprekingen gehouden, één te Brussel waar Montgomery de toestemming kreeg van Eisenhower om zijn plannen voor deze operatie verder uit te werken, en één in het oude clubhuis van het Moor Park-golfterrein te Londen waar de divisiecommandanten op de hoogte werden gebracht van de eerste, en nog verder uit te werken, plannen. Deze operatie zou als naam meekrijgen: Operatie Market Garden. Dit plan bestond uit twee delen.
‘Market’ was de codenaam voor de Airborne-acties. Voor het succes van zo’n onderneming waren luchtlandingstroepen het aangewezen middel. Die speciale troepen stonden de geallieerden ter beschikking. In Engeland was namelijk de First Allied Airborne Army gecreëerd dat onder commando stond van de Amerikaanse Lieutenant General Lewis Brereton en zijn plaatsvervangend commandant, de Brit Lieutenant General Frederick ‘Boy’ Browning. Drie geallieerde luchtlandingsdivisies zouden volgens plan afspringen in de omgeving van Eindhoven, Nijmegen en Arnhem en vervolgens een weg vrijmaken voor het Britse XXX Corps dat in de buurt van Neerpelt bij de Belgisch-Nederlandse grens stond. Dit XXX Corps zou dan op de eerste dag een verbinding moeten vormen met de luchtlandingstroepen bij Eindhoven, op de tweede dag met de luchtlandingstroepen bij Nijmegen en op de derde dag met de luchtlandingstroepen bij Arnhem.

‘Garden’ was de codenaam voor de grondtroepen. Het Britse XXX Corps onder commando van Lieutenant General Brian Horrocks moest uit het bruggenhoofd over het Maas-Scheldekanaal bij Neerpelt oprukken over de door de luchtlandingstroepen gelegde loper. Ze moesten de route volgen langs de as Eindhoven, Sint Oedenrode, Veghel, Uden, Grave, Nijmegen, Arnhem en daarna doorstoten naar het IJsselmeer om de Duitse troepen in West-Nederland af te snijden. Daarna zou het XXX Corps bruggenhoofden over de IJssel moeten slaan bij Doesburg, Zutphen en Deventer van waaruit men in het Ruhrgebied zou kunnen doordringen. De voorhoede van het XXX Corps zou worden gevormd door een pantserdivisie van de Guards, met daarachter de 43th Wessex en de 50th (Northumbrian) Infantry Division en ten slotte de 8th Armoured Division en de Nederlandse brigade Prinses Irene. Dit legerkorps omvatte meer dan 22.000 voertuigen en meer dan 100.000 man, die allemaal over een smalle weg moesten die daardoor tijdens de operatie de naam Hell’s Highway meekreeg. Belangrijk in dit hele plan was natuurlijk de verovering van de bruggen, maar ook dit alles binnen een vooraf gestelde tijdsperiode. Binnen twee dagen na het van start gaan van deze enorme operatie zouden de Britse luchtlandingstroepen bij de brug in Arnhem bereikt moeten zijn, dus de factor tijd was essentieel in dit plan.

sep
16
zo
Airborne herdenking en luchtlandingen Ginkelse Heide @ Ginkelse Heide
sep 16 @ 09:00 – 17:00

Locatie: Ginkelse heide Ede (langs N224)
Om 11.15 uur vindt de herdenking plaats. Daar gaat een grootse luchtlanding van parachutisten aan vooraf.
In het middagprogramma vinden er meer luchtlandingen plaats.
De gehele dag zijn er activiteiten voor jong en oud: airborne markt, publieksplein met militaire muziek, Ginkel Heath Experience met aandacht voor de Nederlandse veteraan.
Tevens zijn er speciale activiteiten voor jongeren en is er re-enactment.
Meer informatie: www.ede.nl

sep
17
ma
17 september 1944, Operatie Market Garden
sep 17 hele dag

17 september 1944, Operatie Market Garden
Op de vliegvelden in Groot-Brittannië stonden de troepen klaar bij de vliegtuigen voor het begin van Operatie Market Garden. Om 09.45 uur begonnen de eerste vliegtuigen op te stijgen en de totale luchtvloot zou bestaan uit meer dan 1100 troepentransportvliegtuigen en zweefvliegtuigen die begeleid zouden worden door meer dan 1500 jagers.
Tegelijkertijd klom Lieutenant General Brian Horrocks om 11.00 uur op het dak van een fabriek aan de Belgisch-Nederlandse grens. Vanuit zijn commandopost had hij een goed uitzicht over het terrein waar de aanval zou beginnen. Net na de middag kwam de luchtarmada over en gaf Horrocks het bevel voor de artilleriebeschieting, waarna ruim 350 kanonnen het vuur openden op de Duitse stellingen. Om 14.35 uur gaf Keith Heathcote, als commandant van de voorste tankformatie, het bevel tot op te trekken waarmee het Garden-gedeelte van de gehele operatie van start ging. Al snel waren de eerste tanks over de grens, maar ook de eerste problemen dienden zich al aan. Aan weerszijden van de weg lag namelijk Kampfgruppe Walther in een netwerk van stellingen te wachten die in een mum van tijd negen tanks wist uit te schakelen, die op hun beurt de weg weer versperden. Met behulp van Typhoon-vliegtuigen werd de Duitse weerstand vernietigd, maar al vrij snel bleek dat de opmars, mede door de smalle beschikbare weg, meer tijd in beslag zou nemen dan vooraf was gedacht. Pas bij het vallen van de nacht op deze eerste dag hadden de Guards Valkenswaard bevrijd, maar dit was 10 kilometer ten zuiden van Eindhoven, hun uiteindelijke doel op deze eerste dag.
De Amerikaanse 101st Airborne Division had tot vlak voor de Nederlandse grens een relatief rustige vlucht gehad. Toen ze over de lange colonnes van het gereedstaande Britse XXX Corps heenvlogen, barstte het Duitse afweergeschut los. Uiteindelijk werden er ‘slechts’ 16 Dakota’s neergeschoten en meer dan 100 beschadigd. Van de 70 zweefvliegtuigen bereikten er 53 de Sonse Heide, maar de divisiecommandant Major General Maxwell Taylor beschouwde de landing als een groot succes. Het grootste deel van zijn troepen was op de goede plaatsen terecht gekomen en de eenheden waren nauwelijks uit elkaar geraakt. Het 501st Parachute Infantry Regiment had Veghel en de bruggen over de Aa en de Zuid-Willemsvaart binnen twee uur na de landing genomen. Het 502nd Parachute Infantry Regiment St.Oederode en de brug over de Dommel. Het 506th Parachute Infantry Regiment was ondertussen opgerukt naar Son om de brug over het Wilhelminakanaal te veroveren, maar toen ze deze genaderd waren, ging die de lucht in.
De Amerikaanse 82nd Airborne Division was ondertussen zonder al te veel problemen geland in de omgeving van Nijmegen en Groesbeek. De Amerikaanse commandant Major General James Gavin had bij de landing zijn enkel gebroken. Toch stuitten de Amerikanen bij de Waalbrug in Nijmegen op grote problemen omdat SS-Obergruppenführer Wilhelm Bittrich na de eerste landingen een verkenningseenheid van de 9. SS-Panzerdivision ‘Hohenstaufen’ naar Nijmegen had gestuurd. Uiteindelijk moesten de para’s zich terugtrekken omdat Duitse troepen vanuit het Reichswald een aanval hadden gedaan op de landingsterreinen, en deze moesten tot elke prijs heroverd worden omdat er een tweede golf zweefvliegtuigen in aantocht was.
In de omgeving van Wolfheze waren ondertussen de eerste Britse troepen geland en hun opdracht was om zo snel mogelijk naar de verkeersbrug in Arnhem op te rukken, een afstand van 13 kilometer. De landing was op zich vrij goed verlopen en van enige Duitse tegenstand was op dit moment nog weinig te merken, maar al vrij snel had Major-General Roy Urquhart in de gaten dat hij in de problemen zat. Zijn radiotelegrafisten hadden de grootste moeite om met wie dan ook contact te krijgen, en bovendien was een groot deel van de verkenningseenheid van Major Freddy Gough, die als taak had om als eerste op te rukken naar de brug, nog niet aangekomen. Juist door al deze problemen besloot Urquhart daarom dan maar om er zelf op uit te gaan, een beslissing die achteraf gezien niet een van de gelukkigste was.
SS-Obergruppenführer Wilhelm Bittrich werd al vrij snel op de hoogte gesteld van de landingen, aarzelde vervolgens geen moment en dirigeerde de 9.SS-Panzer-Division ‘Hohenstaufen’ in de richting van Oosterbeek en Arnhem en de 10.SS-Panzer-Division ‘Frundsberg’ in de richting van Nijmegen. Al vrij snel hadden de Duitsers door dat het de geallieerden om de bruggen te doen was. De opmars van de Britse para’s verliep moeizaam. Niet alleen de afstand vanaf de landingsterreinen werkten niet in hun voordeel, maar ook de burgers bemoeilijkten hun opmars. Telkens kwamen zij met kopjes thee en koekjes aandraven, en de Britten waren te beleefd om hieraan voorbij te gaan. Uiteraard was dit niet de enige reden, de Duitsers hadden al vrij vroeg in de strijd tegenmaatregelen genomen. Alleen de opmars van het 2nd Battalion van Lieutenant-Colonel John Frost verliep vrij voorspoedig. Hij had de meest zuidelijke route genomen en omdat de Duitse tegenstand hier nog niet noemenswaardig was, bereikte hij om ongeveer 20.00 uur de onbeschadigde verkeersbrug over de Neder-Rijn in Arnhem.

sep
18
di
18 september 1944, de tweede golf
sep 18 hele dag

18 september 1944, de tweede golf
Een dag na de landingen trok het 506th Parachute Infantry Regiment om ongeveer 12.00 uur Eindhoven binnen. Het regiment kwam daar tegen de avond in contact met de eerste eenheden van het Britse XXX Corps, een gebeurtenis waarvoor de gehele bevolking van Eindhoven was uitgelopen en zich om de bevrijders verdrong. Uit de achterhoede reden om 18.30 uur genietroepen met brugmateriaal in sneltreinvaart naar Son, werkten de hele nacht door, maar op z’n vroegst zou daar pas de volgende ochtend gebruik van kunnen worden gemaakt. Echter, door het oponthoud tijdens hun eerdere opmars over Hell’s Highway, de moeilijke doortocht door de stad Eindhoven en de eerdere problemen bij de brug bij Son, liep het Britse XXX Corps op deze dag al 36 uur achter op het geplande schema.

Bij Nijmegen werd nog steeds hevig gevochten, maar de Amerikanen slaagden er niet in de verkeersbrug over de Waal te veroveren. Tot overmaat van ramp werden de landingsgebieden die diezelfde dag weer gebruikt zouden worden door Duitse troepen vanuit het Reichswald aangevallen. Reservetroepen moesten vanuit Nijmegen terug naar Groesbeek om de landingsgebieden tegen elke prijs te heroveren, omdat de tweede golf reeds in aantocht was.
Intussen was Urquhart in deze belangrijke fase van de strijd door Duitse troepen ingesloten geraakt, en was hij genoodzaakt om samen met Brigadier Gerald Lathbury een woonhuis binnen te vluchten. Het zag er op deze tweede dag van de operatie niet al te best uit. Twee bataljons waren in Arnhem vastgelopen, Urquhart en Lathbury zijn ondergedoken, en de benodigde radioverbindingen werkten wegens de te grote afstand en beboste en vochtige omgeving niet. Ook had de 4th Parachute Brigade onder commando van Brigadier Philip Hicks deze vroege maandagochtend moeten landen, maar door de mist in Engeland waren zij later vertrokken dan gepland. Daarbij kwam ook nog eens dat Horrocks de brug bij Son nog steeds niet was gepasseerd.

sep
19
wo
19 september 1944, de derde dag
sep 19 hele dag

19 september 1944, de derde dag
Bij zonsopgang stak de Household Cavalry de nieuwe baileybrug bij Son over en op dinsdagmiddag arriveerden de eerste tanks van het Britse XXX Corps in Nijmegen. Omdat de toestand van de Britse para’s bij de brug bij Arnhem uiterst kritiek was geworden, moest de Waalbrug bij Nijmegen zo spoedig mogelijk veroverd worden, zodat de tanks konden oprukken naar Arnhem om de Britse para’s te ontzetten. Diezelfde avond werd er nog een frontale aanval op de Waalbrug gedaan, maar er was geen doorkomen aan. James Gavin stelde voor via het water over te steken, maar de canvasboten lagen ver achter en dit kon die nacht dus nog niet. Aan het eind van deze dag was de Waalbrug nog steeds in Duitse handen en op deze dag had het XXX Corps volgens het oorspronkelijke plan al in Arnhem moeten zijn.
In de nacht van 18 op 19 september probeerden de troepen die in het westen van Arnhem waren vastgelopen door een laatste aanval alsnog bij de brug te komen. In de nacht van 19 september begon deze aanval. Echter, de troepen wisten niet door de hechte verdedigingslinie van de Duitsers door te breken en na uren van zware gevechten werd de aanval gestaakt. Het was in deze laatste poging niet gelukt Frosts posities bij de brug te bereiken. De troepen trokken zich terug naar Oosterbeek, en de enige hoop van de troepen bij de brug was een spoedig arriveren van de grondtroepen die hen moesten ontzetten.
Omdat de Duitsers in de omgeving van Arnhem hun verdediging hadden gereorganiseerd, was het voor Urquhart mogelijk geworden om te ontsnappen. Hij spoedde zich onmiddellijk naar het divisiehoofdkwartier dat inmiddels in Hotel Hartenstein in Oosterbeek gevestigd was. Toen pas kon hij de schade opnemen en deze had ondertussen serieuze vormen aangenomen. De troepen in Arnhem zaten vast, vanuit Apeldoorn waren Duitse versterkingen onderweg en het Britse XXX Corps was pas in de omgeving van Grave.

sep
20
do
20 september 1944, gevechten bij de brug
sep 20 hele dag

20 september 1944, gevechten bij de brug
Op woensdagochtend kreeg Browning een bericht van de Urquhart dat de situatie bij de brug in Arnhem hachelijk was. De Britse para’s hadden nog steeds het noordelijk gedeelte van de brug in handen, maar waren totaal omsingeld en hadden een tekort aan voedsel, munitie en medicijnen. Bij Nijmegen werd de slag om de bruggen hervat. Het 504th Parachute Infantry Regiment en de Irish Guards waren op weg naar de spoorbrug. Het 505th Parachute Infantry Regiment met de Grenadier Guards stevende af op de verkeersbrug, terwijl Gavin een Duitse aanval bij Beek afsloeg. Deze middag vond een heroïsche actie van de Amerikaanse para’s plaats bij de Waal in Nijmegen. Het 3rd Battalion van het 504th Parachute Infantry Regiment, onder leiding van Major Julian Cook, stak in canvasbootjes bij de elektriciteitscentrale de Waal over. Hoewel er een rookgordijn was gelegd over de 300 meter brede rivier, waren ze volledig blootgesteld aan het Duitse vuur, omdat dit rookgordijn tijdens de overtocht begon weg te waaien. Van de 26 canvasbootjes bereikten slechts 13 de overkant. Uiteindelijk slaagden ze erin de Duitsers uit hun stellingen te verjagen en bij de spoorbrug de Amerikaanse vlag te planten. Vervolgens trokken ze op naar de noordzijde van de Waalbrug. Terwijl de tanks vanaf de zuidzijde de brug probeerden in te nemen, wisten ze bij het vallen van de avond uiteindelijk de brug te veroveren. Tegen 19.00 uur ratelden de eerste tanks de verkeersbrug over in de richting van Lent, maar daar stopten ze.
Op deze woensdag begreep Urquhart dat het onmogelijk was geworden om de geïsoleerde troepen van John Frost bij de verkeersbrug nog te bereiken. De in de stad doorgedrongen para’s werden systematisch uitgeschakeld en Bittrich begon de zaken steeds meer onder controle te krijgen. Omdat Bittrich de verkeersbrug nodig had om zijn overige troepen naar Nijmegen te dirigeren, gaf hij het bevel om de huizen, waar Frost en zijn mannen zich in verschanst hadden, stuk voor stuk aan puin te schieten. Bittrich gaf Frost wel de kans om zich over te geven, maar deze weigerde hieraan gehoor te geven. De beschietingen werden steeds intenser en tijdens deze hevige gevechten raakte Frost ernstig gewond. Toen het donker werd, stond het hoofdkwartier van de brigade in brand. Men besloot de gevechten rond de brug te staken. Een ieder die daartoe in staat was moest proberen een goed heenkomen te zoeken. De strijd om de brug was voorbij. Rond Hotel Hartenstein was de situatie overigens niet veel beter. Een groep onder leiding van Major Lonsdale had zich ondertussen met manschappen van diverse eenheden wel weten te verschansen in het Oude Kerkje in Oosterbeek en wist daar regelmatig zeer zware Duitse aanvallen af te slaan.

sep
21
vr
21 september 1944, landing Polen
sep 21 hele dag

21 september 1944, landing Polen
Op deze vroege donderdagochtend begonnen Duitse pantsergrenadiers in de huizen bij de brug in Arnhem door te dringen. Er werd ongelooflijk fanatiek om elk huis, zelfs om elke kamer, gevochten. Het laatste verzet bij de Arnhemse verkeersbrug bezweek uiteindelijk om 05.00 uur, waarna de Duitsers al hun aandacht op Oosterbeek konden richten. John Frost en zijn mannen hadden veel langer dan gepland en op een heroïsche wijze standgehouden tegen een Duitse overmacht. De perimeter te Oosterbeek had ondertussen zijn vaste vorm gekregen. Groepen Glider Pilots, Pathfinders en andere divisietroepen vochten naast de uitgedunde gelederen van de drie brigades die uitgestuurd waren om de brug bij Arnhem in te nemen. Ondertussen was om ongeveer 17.15 uur de Poolse 1ste Onafhankelijke Parachutistenbrigade, onder commando van Major General Stanislaw Sosabowski, eindelijk bij Driel ten zuiden van de Neder-Rijn geland. Ook zij waren door de slechte weersomstandigheden in Engeland later geland dan gepland. Er werden verwoede pogingen gedaan om de Neder-Rijn over te steken en het gebied rond Hotel Hartenstein te versterken, maar uiteindelijk slaagden erin totaal niet meer dan 300 Polen deze oversteek te maken.
Het land tussen de Waal en de Neder-Rijn is drassig en doorkruist met dijken, en toen de Irish Guards oprukten waren zij een gemakkelijk doelwit voor het geschut van de 10. SS-Panzerdivision in Elst. Pogingen van de infanterie om de verdediging uit te schakelen mislukten en de voorhoede kwam uiteindelijk tot stilstand. Radiocontact met de Typhoons die eerder de weg zuidelijker hadden schoongeveegd, kwam niet tot stand en dus was er geen benodigde luchtsteun.

Overzichtskaart